برای دوست‌داران حیوانات، فرصتی بهتر از حضور در این مکان‌ها نیست. جایی که هم دقایقی را کنار  خانواده و دوستان می‌گذرانند و هم از همنشینی و مشاهده‌ی شیطنت‌ها و رفتارهای طبیعی و بامزه‌ی این جانوران لذت می‌برند. این بار به این کافه‌ها سر خواهیم زد.

 انسان با هر قدمی که برداشت قدری فاصله‌اش را با طبیعت و جهان پیرامون خود بیشتر کرد، تا جایی که زندگی سرد و ماشینی، خفقان آور شد. از این رو سرخورده و خسته از تکرار، دوباره به پشت سر خود نگاهی انداخته و سعی کرد مظاهر طبیعی را به زندگی خود بازگرداند. سبزی طبیعت را در قالب گل و گیاه و گلدان‌های رنگارنگ به خانه‌های مدرن آورد و سعی کرد رابطه‌ی گسسته شده را از نو برقرار کند.

کافه‌ی حیوانات نیز محصول چنین نگرشی است. جایی که انسان و حیوان در کنار هم و بی تنش و درگیری وقت می‌گذارنند. جایی که لازم نیست حیوانات را از پس نرده‌های فلزی تماشا کرد. جایی که می‌توان آنها را نوازش کرده و از موهبت حضور این مخلوقات دوست داشتنی لذت برد. ژاپن در این زمینه پیشتاز است. هر چند کشورهای دیگر نیز رفته رفته به دنبال آزمودن این راه کار جدید هستند.

به سراغ شماری از کافه‌های این چنینی رفتیم تا بیشتر با حال و هوای این نوع مراکز آشنا شویم. در این بازدید همراه ما باشید.

۱. کافه‌ی یوساجی- تو ( Usagi-Tu)

کافه حیوانات

اولین کافه‌ی فهرست ما میزبان این موجود پشمالو و دوست داشتنی است. "sagi" در زبان ژاپنی به معنای خرگوش است. این اولین کلمه‌ای است که هنگام ورود به این کافه خواهید آموخت. لغت بعدی "Kawaii" است که به معنای بامزه و دوست داشتنی است. لغتی که با حال و هوای این محیط کاملا همخوانی داشته و بارها به گوش‌تان خواهد خورد. جایی که خرگوش‌ها میزبان و همراه شما در تمامی لحظات هستند.

کافه حیوانات

کافه حیوانات

این کافه که همچنین به عنوان یک مرکز فروش حیوانات خانگی نیز انجام وظیفه می‌کند، در مرکز شهر ناگویا (Nagoya) واقع شده است.

کافه حیوانات


۲. کافه‌ی جغدهای بامزه

کافه حیوانات

فوکورو نو میسه (Fukuro no Mise)، اولین کافه در ژاپن بود که به بازدیدکنندگان امکان می‌داد قهوه‌ی خود را در کنار دست کم یک دوجین جغد قبراق و بانمک صرف کنند. این کافه که در سال 2012 افتتاح شد، در مدتی کوتاه با استقبال فراوانی مواجه شد. این استقبال سبب شد تا کافه‌های دیگری با همین سبک و سیاق در شهرهای توکیو و اوزاکا شروع به فعالیت کنند.

کافه حیوانات

کافه حیوانات

کافه حیوانات

کافه حیوانات


۳.  مرکز گربه‌های لیدی دینا (Lady Dinah)

کافه حیوانات

بازدیدکنندگان این مرکز که در شهر لندن واقع شده است، می‌توانند با خیال راحت لم داده و از مصاحبت این موجودات بازیگوش و دوست داشتنی لذت ببرند. این مرکز وظیفه‌ی خود را حفظ و نگهداری از این گربه‌های بدون سرپرست و بی پناه عنوان کرده و محیطی مناسب و شاد را برای آنها تدارک دیده است. آنها تلاش کردند برای آن گروه از مردم که به دلیل کمبود جا یا امکانات دیگر قادر به نگهداری از حیوانات خانگی نیستند، شرایطی مناسب و ایده‌آل برای وقت گذرانی فراهم کنند.

کافه حیوانات

کافه حیوانات

کافه حیوانات

آنها دنباله رو راه همتایان ژاپنی خود هستند که ده سال پیش سنگ بنای ایجاد این نوع از محیط‌ها را بنیان نهادند.

کافه حیوانات


۴. کافه‌ی طوطی‌های کوتوری (Kotori)

کافه حیوانات

کافه‌ای عجیب در شهر توکیو که از گونه‌های مختلف پرندگان و طوطی‌سانان همچون عروس هلندی، کاکاتو، گنجشک و ...نگهداری نموده و امکان همراهی آنها را با مشتریان در هنگام صرف خوراک و نوشیدنی فراهم می‌کند. خوراک‌های این کافه نیز با توجه به زمینه‌ی کلی آن  آماده و تزئین می‌شوند. پرندگان این کافه رام و اهلی بوده و رفتار خوبی با مشتریان دارند. در این میان جوجه‌ها با رفتار آرام، با نمک و دوست داشتنی خود، سهم بیشتری از توجهات را به خود اختصاص می‌دهند.

کافه حیوانات

کافه حیوانات

کافه حیوانات

کافه حیوانات

کافه حیوانات

کافه حیوانات


۵. فوکورو نو میسه (Fukoro non Mise)

لینک ویدیو: https://www.youtube.com/watch?v=Xqsmw1KhWNo

کافه حیوانات

یک لغت ژاپنی دیگر، فوکورو در زبان مردمان کشور آفتاب تابان، به معنی جغد است. این کافه همان گونه که پیش از این اشاره کردیم، اولین در نوع خود در ژاپن است. دستورالعمل حضور در آن بسیار ساده است. با جغدها مهربان باشید، آنها رام و بی‌خطر هستند، فقط سر و پشت آنها را نوازش کنید و برای ایمنی بیشتر از کارمندان کمک بخواهید.

کافه حیوانات

کافه حیوانات

کافه حیوانات

لینک ویدیو: https://www.youtube.com/watch?v=Xqsmw1KhWNo


۶. کافه‌ی گوسفندان

کافه حیوانات

این کافه‌ی بامزه در شهر سئول قرار دارد و مشتریان خود را با حضور این موجودات بزرگ، گرم و پشمالو مجذوب می‌کند.

دانلود ویدیو


 ۷. خانه‌ی بائو (Bau House)

کافه حیوانات

مأمنی امن برای سگ‌هایی از نژادهای گوناگون که آزاد و بی دغدغه با انسان همبازی شده و میزبان بازدیدکنندگان و مهمانان این کافه‌ی جالب واقع در سئول، پایتخت کره‌ی جنوبی هستند. به محض ورود سگ‌ها به استقبال مشتریان آمده و آنها را تا  پایان با شیرین‌کاری و شیطنت‌های دوست داشتنی خود سرگرم می‌کنند.

کافه حیوانات

کافه حیوانات

کافه حیوانات


8. کافه‌ی خزندگان مخصوص مشتریان شجاع دل

کافه حیوانات

ژاپن کشوری است که در زمینه‌ی این نوع مراکز، از سابقه‌ی طولانی و البته متنوعی برخوردار است. کافه‌ی خزندگان نیز از این جمله است. در شهرهای مختلفی همچون یوکوهاما، اوزاکا و کوبِه شاهد حضور پر رونق آنها هستیم. جایی که خزندگان گوناگون به سرگرم کردن و احیانا ترساندن مشتریان مشغولند.

کافه حیوانات

کافه حیوانات

کافه حیوانات

کافه حیوانات

کافه حیوانات

جای بسی تأسف است زمانی که جامعه‌ی جهانی با وضع قوانین سخت‌گیرانه، بیش از پیش به  حمایت و حفاظت از حیوانات توجه نشان می‌دهد، در کشورمان شاهد رفتارهای غیر انسانی با این مخلوقات بیگناه خداوند هستیم. اخبار دردناک ذبح گوزن‌ها، شکار گونه‌های در معرض انقراضی همچون پلنگ ایرانی و البته بدرفتاری دائمی با سگ‌ها و گربه‌های خیابانی آن هم در کشوری مسلمان، ناخوشایند و انزجار برانگیز است. اسلام پیروان خود را به نیکی کردن به حیوانات دعوت کرده،  پس جای تعجب است که هر روز شاهد رفتارهای این چنینی هستیم. گاهی سعی می‌کنیم به جای پیدا کردن جواب، تنها صورت مسئله را پاک کنیم و به جای آنکه فکری به حال حیوانات سرگردان کنیم، دستور به قتل آنها می‌دهیم.

در پایان نظر شما چیست؟ این نوع محیط‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اگر قرار بود وقت استراحت و ناهار خود را با جانوری بگذرانید، انتخاب شما چه موجودی است؟ نظرات خود را حتما با ما نیز در میان بگذارید.