ادوارد اسنودن: ادعای FBI در مورد عدم توانایی در رمزگشایی آیفون دروغ محض است

ادوارد اسنودن نیز به مساله‌ی اختلاف FBI با اپل در مورد رمزگشایی آیفون 5c یکی از مهاجمان سن برناردینو ورود کرده و نقطه نظرات FBI در مورد اینکه فقط اپل قادر به رمزگشایی آیفون بوده و این نهاد امنیتی چننین توانایی ندارد را دروغ محض خوانده است. با ما همراه باشید.

ادوارد اسنودن، افشاگر بزرگ سیستم جاسوسی گسترده‌ی آمریکا است که با فرار از آمریکا و افشاگری در هنگ کنگ، پس از فشارهای فراوان به کشور روسیه پناهنده شد. وی اصرار بزرگی را در مورد آژانس امنیت ملی آمریکا فاش کرد که بسیاری را در کل جهان شوکه کرد. براساس اطلاعات ارائه شده توسط اسنودن، ایالات متحده‌ی آمریکا از طریق زیرساخت‌های توسعه یافته برای جاسوسی، قادر است نه تنها داده‌های دیجیتال رد و بدل شده در آمریکا، بلکه کل جهان را تحت نظر گرفته و کنترل نماید.

وی در مورد منازعه‌ی اپل با FBI به این موضوع اشاره کرده که ادعای FBI در مورد عدم امکان برای باز کردن قفل آیفون دروغ محض است. ادوارد اسنودن در این خصوص گفته:

FBI به این موضوع اشاره می‌کند که اپل مهارت‌های فنی اختصاصی برای رمزگشایی آیفون را در اختیار دارد و این نهاد چنین توانایی را ندارد.

وی این اظهار نظر FBI را دروغ محض خوانده است. اسنودن که هم اکنون در روسیه و مسکو زندگی می‌کند، نقطه نظرات شخصی خود در مورد مسائل اخیر را از طریق ارتباط ویدیویی در کنفرانس Common Cuase در واشنگتن اظهار کرده است.

اسنودن یکی از آخرین افرادی است که در مورد مناقشه‌ی اپل با FBI اظهار نظر کرده است. همانطور که می‌دانید، FBI با حکم دادگاه در پی آن است تا اضافه کردن یک روزنه‌ی امنیتی را در iOS به اپل تحمیل کند تا از این طریق بتوان به اطلاعات موجود در آیفون 5c یکی از مهاجمان سن برناردینو دسترسی پیدا کرد. بسیاری از افراد شناخته شده در دنیای فناوری نیز از اپل جانبداری کرده و ایجاد روزنه‌ی امنیتی در iOS را یک سیاست بسیار خطرناک عنوان کرده‌اند.

اسنودن FBI را متهم به دروغ گویی در مورد قابلیت‌های خود و نهادهای امنیتی در مورد رمزگشایی آیفون می‌داند. همانطور که اشاره کردیم اسنودن یکی از متخصصان رده بالای آژانس امنیت ملی آمریکا بود که افشاگری‌های وی در مورد حجم و گستردگی جاسوسی آمریکا، بسیاری را انگشت به دهان کرد.

اسنودن همچنین به سیاست در پیش گرفته شده توسط FBI اشاره کرده و این نکته را بیان کرد که نزاع بر سر فقط یک گوشی هوشمند نیست و نهادهای امنیتی در پی تضعیف اکوسیستمی هستند که بسیاری از افراد اطلاعات حساس خود را در آن ذخیره می‌کنند. وی به این نکته اشاره کرده که FBI در نظر دارد تا با سواستفاده از موقعیت یک تروریست، اپل را مجبور به ایجاد روزنه‌ی امنیتی در iOS کند.

باید دید که پایان این مناقشه به کجا ختم خواهد شد.