تحقیق و توسعه عاملی مهم در پیشرفت آینده یک شرکت است. شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری برای حفظ پیشتازی خود یا عقب نیافتادن از رقبا معمولا هزینه‌های سنگینی را در بخش تحقیق و توسعه  صرف می‌کنند. در این بین میزان تخصیص بودجه به بخش تحقیق و توسعه نسبت به درآمدی که شرکت‌ها دارند یکی از نکات مورد توجه کارشناسان است. با ما همراه باشید.

معمولا میزان بودجه اختصاص داده شده به  واحد تحقیق و توسعه در ترازنامه مالی شرکت ها می‌آید. سخت است که بخواهیم میانگینی را برای میزان سرمایه‌گذاری هر شرکت در تحقیق و توسعه بیان کنیم ولی معمولا شرکت‌ها بیش از ۱۰ درصد از درآمد خود را صرف تحقیق و توسعه می‌کنند. 

برای مثال گوگل حدود ۱۰ میلیارد دلار در زمینه تحقیقات هزینه می‌کند که این مبلغ  چیزی  در حدود ۱۵ درصد از درآمد این شرکت است. همچنین شرکت‌‌هایی مثل کوالکام و فیسبوک بیش از ۲۰ درصد از درآمد خود را صرف امور تحقیق و توسعه می‌کنند تا رشد خود را گسترش دهند و پیشتازی خود را در رقابت سنگین خود با سایر رقبا حفظ کنند.  

بر خلاف تصور عمومی، اپل نسبت بسیار کمی از درآمد خود را صرف امور تحقیق و توسعه می کند . به عبارت دیگر تنها ۳.۵ درصد از درآمد ۲۳۳ میلیارد دلاری اپل صرف تحقیق و توسعه می‌شود. البته این نکته را هم باید در نظر بگیریم که اگر چه درصد سرمایه‌گذاری اپل در بخش تحقیق و توسعه خود کمتر از سایر رقبا است ولی ۳.۵ درصد بودجه تحقیق و توسعه اپل چیزی حدود ۸.۱۵ میلیارد دلار است که باز هم رقم بزرگی محسوب می شود. در ادامه میزان سرمایه‌گذاری چهار شرکت بزرگ سیلیکون ولی را در بخش تحقیق و توسعه نسبت به درآمدی که دارند با هم مرور می‌کنیم. 

اپل: ۳.۵ درصد از  درآمد ۲۳۳ میلیارد دلاری خود را  که حدود ۸.۱۵ میلیارد دلار است در بخش تحقیق و توسعه خود هزینه می‌کند. 

گوگل: ۱۵ درصد از ۶۶ میلیارد دلار که ۹.۹ میلیارد دلار می‌شود.

کوالکام: ۲۲ درصد از ۲۵.۳ میلیارد دلار که ۵.۵۶ میلیارد دلار می‌شود.

فیسبوک: ۲۱ درصد از ۱۲.۵ میلیارد دلار که ۲.۶۲۵ میلیارد دلار می‌شود.