آیپد ایر 2 اپل
بالاخره از آیپد جدید خود پرده برداشت که نسل بعدی آیپد ایر به شمار می‌رود. همانطور که انتظار می‌رفت تبلت 9.7 اینچی جدید اپل، آیپد ایر 2 نامیده شده و اپل تلاش کرده این دستگاه را به اندازه‌ای نازک کند که لقب نازک‌ترین تبلت دنیا برازنده‌ی آن باشد.


تیم کوک در مراسم رونمایی از آیپد  پس از زمینه‌چینی فراوان در خصوص بهترین بودن آیپد، به توضیح راه‌های ممکن برای بهبود این دستگاه پرداخت تا در نهایت نتیجه‌ی تلاش کاپرتینویی‌ها تحت عنوان آیپد ایر 2 معرفی شود. فیل شیلر مدعی است که iPad Air 2 تنها 6.1 میلی‌متر ضخامت داشته که 18 درصد نازک‌تر از آیپد ایر به است.

ارتقای سخت‌افزاری همیشگی اپل نیز  آیپد ایر 2 را همراهی می‌کند. iPad Air 2 از تراشه‌ی بهبود یافته‌ی A8X در کنار تراشه‌ی حرکتی M8 بهره می‌برد که به گفته‌ی شیلر، قدرتی معادل 12 برابر آیپد اولیه به این دستگاه می‌بخشد و 40 درصد قدرتمندتر از آیپد ایر خواهد بود. آیپد ایر 2 اپل به دوربین iSight جدید با رزولوشن 8 مگاپیکسل مجهز شده که گشودگی آن f/2.4 بوده و از قابلیت‌هایی نظیر فیلم‌برداری 1080p، تصویربرداری پشت سر هم، تصویربرداری پانوراما، و HDR خودکار برخوردار است. همچنین آیپد جدید اپل از اسکنر اثرانگشت Touch ID نیز بی بهره نمانده که بعنوان سیستم امنیتی جدید اپل مطرح شده است. این اسکنر با دکمه‌ی خانگی آیپد یکپارچه شده و قابلیت‌های امنیتی متعددی را در اختیار کاربر می‌گذارد. بنابراین می‌توان حدس زد که به لطف Touch ID، آیپد ایر 2 نیز از سیستم پرداخت اپل‌پی پشتیبانی می‌کند که البته لازم به ذکر است این سیستم در آیپد ایر 2 تنها از خرید آنلاین پشتیبانی می‌کند.

ارتقا صورت گرفته در ارتباط با دوربین دستگاه تنها به دوربین پشتی منحصر نیست و گفته می‌شود که دوربین جلویی آیپد ایر 2 نیز با بهبودهایی همراه بوده است و از این پس Facetime HD نامیده خواهد شد؛ هرچند هنوز اطلاعات تکمیلی در خصوص جزئیات این بهبود در دسترس نیست. در هر صورت از نکات مشخص این ارتقا می‌توان به افزایش گشودگی مربوط به دوربین جلویی، سنسور کاملا جدید، و دریافت نور بیشتر از محیط اشاره کرد.

 دیروز درست پس از معرفی مجموعه‌ی جدید دستگاه‌های نکسوس توسط گوگل، اطلاعاتی به شکلی عجیب از آیپد ایر 2 اپل فاش شد که در ارتباط با کنفرانس امروز اپل برای معرفی آیپد ایر 2 و آیپد مینی 3 بود. جالب است که این تصاویر و اطلاعات فاش شده از وب‌سایت خود اپل بدست آمده بود که با توجه به سابقه‌ی رازداری این شرکت اندکی تصادفی بودن آن جای تردید دارد.

حال این مساله چه تصادفی بوده و چه از قصد، اپل امروز در تئاتر اختصاصی خود از نسل جدید تبلت‌هایش پرده برداشت. ماه اکتبر هر ساله به معرفی آیپد جدید اپل عادت داشته و امسال نیز همچون 22 اکتبر سال گذشته که آیپد ایر معرفی شد یا 23 اکتبر سال پیش از آن، شاهد رجزخوانی دوباره‌ی اپل برای بازار همچنان پر تب و تاب تبلت‌ها هستیم.

از لحاظ قابلیت‌های ارتباطی، آیپد ایر 2 از استاندارد وای‌فای (802.11a/c) و MIMO پشتیبانی می‌کند. اندازه‌ی صفحه‌نمایش این دستگاه همچنان همان 9.7 اینچ باقی مانده و رزولوشن آن نیز تغییری به خود ندیده، اما لایه‌های مختلف صفحه‌نمایش برای دستیابی به ضخامت کمتر دستگاه، با یکدیگر ترکیب و یکپارچه شده‌اند. لازم به ذکر است که تکنولوژی مشابهی را برای کاهش ضخامت دستگاه و بهبود کیفیت نمایشگر در سرفیس پرو 3 مایکروسافت نیز شاهد بوده‌ایم. در نتیجه‌ی این اقدام، می‌توان گفت که هیچ فضایی مابین نمایشگر و بدنه‌ی دستگاه وجود ندارد. علاوه بر این، پوشش ضد انعکاس جدید موجب کاهش ناخوانایی دستگاه زیر نور خواهد شد.

تبلت iPad Air 2 اپل در سه رنگ مختلف به بازار عرضه می‌شود: نقره‌ای، طلایی و خاکستری فضایی. همچنین سه سطح قیمتی مختلف نیز برای تبلت جدید اپل فراهم شده که بر اساس آن برای خرید مدل 16 گیگابایتی لازم است 499 دلار هزینه کرده و برای مدل‌های 64 و 128 گیگابایتی نیز به ترتیب 599 دلار و 699 دلار هزینه کنید. در صورتی که مایل باشید در هر یک از این مدل‌ها به جای WiFi از قابلیت پذیرش سیم‌کارت و شبکه‌ی LTE نیز بهرمند شوید، مبلغ 130 دلار را به هزینه‌ی نهایی هر یک اضافه نمایید. پیش‌فروش آیپد ایر 2 از فردا آغاز خواهد شد و از پایان هفته‌ی آتی نیز شاهد عرضه‌ی آن به بازار خواهیم بود.