با توجه به این که در نظرسنجی بهترین ساعت هوشمند  از دیدگاه شما رقابت اصلی بین اپل واچ با موتو 360 بوده است، تصمیم گرفتیم تا این دو ساعت هوشمند را بطور کامل با هم مقایسه کنیم تا کسانی که هنوز در این نظرسنجی شرکت نکرده‌اند با دید بهتری نظر خود را در مورد بهترین ساعت هوشمند دنیا اعلام کنند.

سازگاری

apple-watch-vs-moto-360-7

قبل از انجام هر کاری، برای استفاده از این دو ساعت هوشمند به یک گوشی هوشمند هم نیاز دارید. اپل واچ با آیفون‌ سازگار است و برای استفاده از آن باید یک آیفون 5، آیفون 5s، آیفون 5c، آیفون 6 یا آیفون 6 پلاس داشته باشید.

اما موتو 360 با هر گوشی هوشمندی که از اندروید 4.3 به بالا استفاده کند، سازگار است، اکثر پرچمداران اندرویدی که در ۲ سال گذشته به تولید رسیده‌اند، دارای این ویژگی هستند.

ابعاد

apple-watch-vs-moto-360-9

اپل اطلاعات دقیقی در مورد ابعاد اپل‌واچ ارائه نکرده است و فقط می‌دانیم که طول مدل کلاسیک آن 42 میلی‌متر و طول نسخه اسپورت اپل واچ نیز 38 میلی‌متر است. با توجه به تصاویر منتشر شده از این ساعت طبق برآوردها، عرض دو مدل اپل واچ به ترتیب 37 و 33 میلی‌متر است.

ساخت (بدنه اصلی)

apple-watch-vs-moto-360-2

اپل ساعت‌های هوشمند خود را در ۳ نسخه ارائه می‌کند. مدل کلاسیک که جنس بدنه آن استیل ضد زنگ است، مدل اسپورت با بدنه‌ی آلومینیومی و مدل دیگری که بدنه آن با طلای 18 عیار پوشیده شده است.

در مقابل موتو 360 با بدنه‌ای از جنس استیل ضد زنگ به بازار عرضه می‌شود.

جنس بند ساعت

apple-watch-vs-moto-360-0

به نظر می‌رسد برای انتخاب جنس بند ساعت هوشمند اپل سه گزینه وجود دارد: چرم، استیل ضد زنگ و پلاستیک. اما طبق برنامه‌ریزی‌ها ساعت موتو 360 تنها با بند چرمی ارائه شده و بند استیل آن از اواخر سال میلادی جاری آماده می‌شود.

رنگ

apple-watch-vs-moto-360-6

اپل واچ با رنگ‌های متنوعی عرضه می شود در حالی که موتو 360 تنها در ۲ رنگ سیاه و خاکستری وارد بازار شده است.

وزن

apple-watch-vs-moto-360-29

هنوز اطلاعات دقیقی در مورد وزن اپل واچ در دست نیست ولی در مورد موتو 360 باید گفت که این ساعت بسیار سبک بوده و فقط 60 گرم وزن دارد.

بند قابل تعویض

apple-watch-vs-moto-360-26

در حال حاضر مشخص نیست که آیا اپل بندهایی را بعنوان لوازم جانبی برای اپل واچ به فروش خواهد رساند یا خیر ولی می‌دانیم که امکان تعویض بند آن با بندهای استاندارد 22 میلیمتری وجود ندارد. قابلیتی که در موتو 360 فراهم است.

اندازه صفحه نمایش

apple-watch-vs-moto-360-11

در این مورد هم اپل اشاره‌ای به اندازه صفحه نمایش اپل واچ نکرده است اما با توجه به طول این ساعتها می‌توان سایز نمایشگر آن‌ها را مانند تصویر بالا تخمین زد.

رزولوشن نمایشگر

apple-watch-vs-moto-360-10

اپل در معرفی صفحه نمایش اپل واچ به ذکر استفاده از نمایشگر رتینا در این ساعت هوشمند بسنده کرده است ولی در مورد موتو 360 می‌دانیم که از نمایشگری با رزولوشن 320 در 290 بهره می‌برد و تراکم پیکسلی آن نیز 205ppi است.

جنس صفحه نمایش

apple-watch-vs-moto-360-22

اپل واچ کلاسیک از نمایشگر با جنس یاقوت کبود و نسخه اسپورت آن نیز از شیشه Ion-X بهره می‌برند. این در حالی است که موتو 360 از گوریلا گلس 3 استفاده می‌کند. برای اینکه در باره‌ی تفاوت این دو پوشش بیشتر بدانید به مقاله‌ی «بررسی یاقوت کبود و گوریلا گلس 3، آیا هنوز هم به محافظ صفحه نمایش نیاز داریم؟» مراجعه کنید.

نمایشگر حساس به فشار

apple-watch-vs-moto-360-17

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های اپل واچ حساس به فشار بودن نمایشگر آن است. به این مفهوم که نمایشگر این ساعت بین یک لمس با فشار کم و لمس با فشار زیاد تفاوت قائل شده و عکس‌العمل مورد نیاز را نشان می‌دهد.

ضد آب

apple-watch-vs-moto-360-28

به نظر می‌رسد موتو 360 در دسته‌ی ساعت های ضد آب قرار دارد و می تواند تا یک متر و به مدت 30 دقیقه آب را تحمل کند ولی اپل واچ اگرچه در هنگام باران و شست‌و‌شوی دست با مشکلی مواجه نمی‌شود ولی برای استحمام و شنا مناسب نیست.

کنترل سلامتی

apple-watch-vs-moto-360-16

هر دو ساعت می توانند تعداد قدم‌های شما در طول روز را شمارش کنند و ویژگی‌های دیگری نیز برای سنجش سلامت شما در اختیارتان می گذارند. به نظر می‌رسد در این زمینه ساعت هوشمند اپل واچ از رقیب خود قدرتمندتر باشد ولی موتو 360 به لطف استفاده از اندروید ویر می‌تواند از نرم‌افزارهایی که توسط توسعه‌دهندگان ایجاد خواهند شد استفاده کرده و نقص‌های احتمالی خود در این زمینه را جبران کند.

مسیریابی

apple-watch-vs-moto-360-13

هر دو ساعت با استفاده از GPS گوشی هوشمندی که به آنها جفت شده است، قادرند تا مسیرها را به شما نشان دهند.

ضربه آهسته

apple-watch-vs-moto-360-23

شما می‌توانید ضربه‌های کوچکی را برای دوستان خود بفرستید. برای انجام این کار کافی است تا دوست خود را انتخاب کنید و بر روی صفحه نمایش اپل واچ خود ضرباتی بزنید، در این صورت دوست شما هم این ضربات را روی مچ دست خود حس خواهد کرد. شما می‌توانید با انجام این کار ساده به عزیزان خود یادآوری کنید که به یاد آن‌ها هستید.

روش‌های ورود داده

apple-watch-vs-moto-360-15

هر دو ساعت دارای صفحه نمایش لمسی بوده و از کنترل صوتی نیز بهره می‌برند. اما علاوه بر این موارد اپل از دکمه‌ی چرخان دیجیتالی نیز در این ساعت استفاده کرده است که البته حداقل در نگاه اول چندان کاربردی به نظر نمی‌رسد.

ایده پشت این دکمه چرخان نیز مشخص است. طبق ادعای اپل زوم کردن در نمایشگرهای کوچک ساعت‌های هوشمند به همان روشی که زوم کردن در گوشی‌های هوشمند انجام می‌شود (یعنی لمس نمایشگر با دو انگشت و دور و نزدیک کردن انگشتان) چندان کار جالبی نیست از این رو برای عمل بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی در اپل واچ کلاسیک از دکمه‌ی چرخان دیجیتالی استفاده می‌شود.

دکمه‌های فیزیکی

apple-watch-vs-moto-360-3

اپل واچ علاوه بر دکمه‌ چرخان دیجیتالی دارای یک دکمه دیگر نیز هست که از آن بعنوان میانبری برای نمایش لیست دوستان استفاده می‌شود.

کنترل صوتی

apple-watch-vs-moto-360-27

اپل از دستیار صوتی سیری و موتو 360 از گوگل ناو استفاده می‌کند.

سنسور ضربان قلب

apple-watch-vs-moto-360-13

هر دو ساعت دارای سنسور ضربان قلب در قسمت پشت خود هستند. اگر چه اپل یک ویژگی خاص نیز در این زمینه دارد و آن این است که شما می توانید ضربان قلب خود را برای دوستانی که آن‌ها نیز اپل‌واچ دارند، ارسال کنید. ساعت ضربان شما را حس می‌کند و الگوی آن را به صورت همزمان برای سایر افراد ارسال می‌کند.

پرداخت از طریق NFC

apple-watch-vs-moto-360-23

اپل در تلاش است تا انقلابی در خرید‌های روزمره پدید آورد. از این رو اپل واچ نیز در کنار آیفون 6 و آیفون 6 پلاس به فناوری جدید tap-and-pay مجهز شده است.

باتری

apple-watch-vs-moto-360-1

شایعات زیادی وجود دارد که حکایت از ماندگاری شارژ اپل واچ تنها برای یک روز دارند. اما شاید بد نباشد که بدانیم این اتفاق برای موتو 360 نیز ممکن است، رخ دهد. البته باید منتظر بررسی‌های دقیق باتری این دو ساعت هوشمند بمانیم ولی تا اینجا مشخص است که باتری موتو 360 نیز چندان عملکرد قابل توجهی ندارد. قبلا در مقاله‌ی کالبدشکافی موتو 360 با هم دیدیم که برخلاف خبرهای موجود مبنی بر استفاده موتورولا از باتری 320 میلی‌آمپر ساعتی، این شرکت از یک باتری 300 میلی‌آمپرساعتی در موتو 360 استفاده کرده است.

روش‌های شارژ

apple-watch-vs-moto-360-5

سیستم شارژ اپل واچ بسیار به شارژرهای MagSafe که پیش از این در مک‌بوک‌ها دیده بودیم، شباهت دارد. فقط کافی است تا شارژر را به پشت این ساعت نزدیک کنیم، در این صورت با یک نیروی مغناطیسی شارژر در جای مناسب خود در پشت ساعت قرار می‌گیرد.

اما در موتو 360 اوضاع فرق می‌کند. این ساعت هوشمند ساخت موتورولا از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کند و با استاندارد Qi سازگار است. موتو 360 با یک داک شارژر بی‌سیم عرضه می‌شود.

تماس تلفنی

apple-watch-vs-moto-360-18

درست مانند گیر واچ سامسونگ، اپل واچ نیز امکان برقراری تماس را فراهم می‌کند. همانند گیر واچ‌های سامسونگ تماس در گوشی هوشمندی که با ساعت شما جفت شده برقرار می‌شود ولی با توجه به میکروفون موجود روی ساعت امکان گفتگو از طریق آن میسر است.

پخش موسیقی به تنهایی

apple-watch-vs-moto-360-23

اپل واچ قادر است تا برای شما موسیقی پخش کند حتی زمانی که آیفون شما در دسترس نباشد.

پردازنده

apple-watch-vs-moto-360-8

هنوز اطلاعات کاملی در مورد چیپ S1 مورد استفاده در اپل واچ وجود ندارد ولی موتو 360 از یک پردازنده قدیمی ساخت Texas Instruments استفاده می‌کند. شاید به همین دلیل است که موتورولا توانسته این ساعت را با قیمت مناسب روانه بازار کند و از طرفی شاید به همین دلیل است که این ساعت هوشمند عمر باتری بالایی ندارد. در حالی که اگر برای مثال موتورولا از یک پردازنده‌ی اسنپ‌دراگون 400 استفاده می‌کرد شاید قیمت این ساعت گرانتر بود ولی عمر باتری بالاتری داشت.

دوربین

apple-watch-vs-moto-360-4

تنها شرکتی که از دوربین در ساعت هوشمند خود استفاده کرده است، سامسونگ است. نه موتورولا و نه اپل هیچ یک در این مسیر حرکت نکرده‌اند و چنین قابلیتی را برای ساعت هوشمند خود در نظر نگرفته‌اند.

نرم‌افزار

apple-watch-vs-moto-360-24

به اعتقاد بسیاری از افراد موتو 360 شیک‌ترین و با کلاس‌ترین ساعت اندروید ویر حال حاضر جهان است. نرم‌افزار اپل واچ بر اساس iOS ساخته شده و شرکت اپل آن را Watch OS نامگذاری کرده است. بدون تردید نکات زیادی در مورد Watch OS وجود دارد که در این مقاله فرصت پرداختن به آنها نیست و حتما در مقاله‌ی دیگری در زومیت راجع به آن صحبت خواهیم کرد.

زمان عرضه

apple-watch-vs-moto-360-21

موتو 360 در حال حاضر در دسترس خریداران است البته باید خیلی خوش شانس باشید تا بتوانید یک موتو 360 دسته اول را پیدا کنید چرا که تمام موجودی این ساعت در زمان عرضه بطور آنلاین بفروش رفت و حالا نیاز است تا یکی دو هفته‌ای منتظر بمانیم. اما اپل واچ طبق برنامه ریزی‌ها اوایل سال 2015 به بازار عرضه خواهد شد.

قیمت

apple-watch-vs-moto-360-20

اگر ساعت هوشمند لوکس اپل را که با طلا پوشیده شده و بدون تردید قیمت بالایی خواهد داشت، کنار بگذاریم، قیمت اپل واچ کلاسیک 350 دلار است که 100 دلار بیشتر از قیمت موتو 360 شرکت موتورولا است.

در این مقاله ساعت اپل واچ را بر مبنای اطلاعاتی که تا اینجای کار از آن می‌دانیم مورد مقایسه قرار دادیم و مطمعنا با عرضه این ساعت هوشمند به بازار اطلاعات بیشتری از آن بدست خواهد آمد.