سال‌ها است که شرکت اکتیویژن با سری‌ بازی‌های Call of Duty به ثروتی هنگفت دست پیدا کرده و این اثر به راحتی لقب بزرگترین بازی تیراندازی اول شخص نظامی را یدک می‌کشد. در ادامه با ما همراه باشید تا تاریخچه‌ی پرفروش‌ترین بازی تیراندازی دوران را ورق بزنیم.

با اینکه بسیاری نام سری Call of Duty را با اسم شرکت اکتیویژن و استودیو‌هایی مانند اینفینیتی وارد و تری‌آرچ اجین می‌شناسند، اما جالب است بدانیم که خالقین این مجموعه همان کسانی هستند که سری Medal of Honor را بر سر زبان‌ها انداختند و موتور محرک این بازی تیراندازی اول شخص جنگ‌جهانی دوم را برای کمپانی الکترونیک آرتز استارت زدند. جیسون وست و وینس زامپلا قبل از احداث استودیو اینفینیتی وارد برای کمپانی اکتیویژن، در استودیویی به نام 2015 inc فعالیت می‌کردند و در سال ۲۰۰۲ سومین قسمت از مجموعه‌ی Medal of Honor را با سبک و سیاقی متفاوت از دو قسمت قبل پی‌ریزی کردند.

medal of honor allied assault

استیون اسپیلبرگ یکی از نویسندگان این قسمت از بازی بود و زامپلا و وست وظیفه طراحی اصلی بازی را برعهده داشتند. میانگین امتیاز ۹۱ از وب‌سایت متاکریتیک و جوایز معتبر جهانی مخصوصا درخشش در نمایشگاه E3 باعث شد. روایت سینماتیک و داستانی گیرا که بسیاری آن را با اثر فاخر سینمایی «نجات سرباز رایان» مقایسه می‌کنند، سبب شد تا Allied Assault مبنایی برای بازی‌های تیراندازی اول شخص داستانی محور از آن زمان شود. 

۲۲ نفر از اعضای اصلی استودیو 2015 inc که کاملا در روند ساخت MOH: Allied Assault درگیر بودند، همان سال از آنجا جدا شدند و استودیویی دیگر به نام اینفینیتی وارد را تاسیس کردند. اینفینیتی وارد در ابتدا یک کمپانی مستقل بود اما اکتیویژن که فروش و کیفیت بالای بازی MOH را دیده بود و حالا اعضای اصلی استودیو سازنده‌ی آن مستقل شده‌اند، تصمیم به حمایت از اینفینیتی وارد گرفت و با خرید سی درصد از سهام آن و کمک برای انتشار اولین بازی‌شان، به رشد و شکوفایی یکی از بهترین بازی‌های تاریخ کمک کرد.

سری بازی‌های ندای وظیفه در حال حاضر به پنج شاخه و دنیای کاملا متفاوت از یکدیگر تقسیم می‌شود که هر کدام روایت داستانی خاص خود را به دنبال دارد.

۱-بازی‌های جنگ جهانی دوم: اولین شاخه از مجموعه‌ی ندای وظیفه که به مرور نبرد‌ها و رویدادهای واقعی جنگ جهانی دوم می‌پردازد و شامل سه بازی شماره دار اصلی و سه بازی فرعی می‌شود. اولین بازی این سری در سال ۲۰۰۳ میلادی توسط اینفینیتی وارد تولید شد و آخرین قسمت آن که سومین شماره‌ی مجموعه محسوب می‌شود، در سال ۲۰۰۵ میلادی توسط استودیو تری‌آرچ تولید و راهی بازار شد.

۲- شاخه‌یModern Warfare (جنگاوری مدرن): MW شامل سه قسمت از مجموعه Call of Duty می‌شودکه از سال ۲۰۰۷ میلادی توسط استودیو اینفینیتی وارد آغاز شد و برای اولین بار داستان سری را از جنگ جهانی دوم به دوران مدرن آورد. سومین و آخرین شماره‌ی این شاخه در سال ۲۰۱۱ با همکاری استودیو اسلدج‌همر ساخته شد.

۳- شاخه‌ی Black Ops: سری بلک آپس توسط استودیو تری‌آرچ آغاز شد. این بخش شامل چهار بازی است و که بازی اول آن World at War در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. با اینکه روایت داستان World at War در بازه‌ی زمانی جنگ جهانی دوم است، اما در شاخه‌ی بازی‌های جنگ جهانی دوم Call of Duty قرار نمی‌گیرد و به نوعی پیش‌زمینه‌ای برای سری Black Ops محسوب می‌شود. اولین قسمت از سری Black Ops در سال ۲۰۱۰ میلادی منتشر شد و قرار است در ۶ نوامبر ۲۰۱۵ قسمت سوم این سری هم توسط تری‌آرچ عرضه شود.

۴- شاخه‌ی Ghosts: ارواح، نام چهارمین شاخه از مجموعه‌ی Call of Duty است که توسط استودیو اینفینیتی وارد در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. داستان این بازی برخلاف قسمت‌های دیگر مجموعه، حالتی آخرالزمانی دارد و بازیکن را در آمریکایی رو به زوال نشان می‌دهد. تا به امروز تنها یک بازی از این مجموعه منتشر شده و انتظار می‌رود قسمت دیگری از آن برای سال ۲۰۱۶ میلادی برنامه‌ریزی شده باشد. احتمال قوی سری Ghosts جایگزین سری Modern Warfare از همین استودیو باشد.

۵- شاخه‌ی Advanced Warfare: استودیو اسلدج‌همر پس از همکاری با اینفینیتی وارد در ساخت قسمت سوم سری Modern Warfare، تصمیم به ساخت یک سری کاملا جدید گرفت. Call of Duty: Advanced Warfare به زمان آینده رفته و جنگ‌افزارهای فوق پیشرفته را در اختیار بازیکن قرار می‌دهد. AW سال ۲۰۱۴ میلادی منتشر شد.

در قسمت اول به شاخه‌ی جنگ جهانی دوم می‌پردازیم و مروری بر اولین دوران سری بازی‌های Call of Duty می‌کنیم.

 

 

Call of Duty

سازنده/ناشر: اینفینیتی وارد/اکتیویژن
تاریخ عرضه: ۲۰۰۳
پلتفرم‌ها: رایانه‌های شخصی ویندوزی، ایکس‌باکس لایو، شبکه پلی‌استیشن، OS X ، N Gage

Call-of-Duty-1

اولین قسمت از سری بازی‌های Call of Duty در سال ۲۰۰۳ توسط استودیو اینفینیتی وارد ساخته و کمپانی اکتیویژن وظیفه‌ی نشر آن را برای رایانه‌های شخصی برعهده داشت. سازندگان بازی که همگی از سازندگان قسمت سوم سری مدال افتخار بودند، حالا تمام دانشی را که در این زمینه داشتند به کار گرفتند تا با تولید یک بازی دیگر در همان اتمسفر و داشتن روایت‌ سینماتیک، تبدیل به یک حریف قدر برای سری MOH شوند. در این بازی از موتور گرافیکی id tech 3 که در آن زمان برای بازی Quake 3: Team Arena مورد استفاده قرار گرفته بود، استفاده کرد و از نظر جلوه‌های بصری توانست بسیار قابل قبول ظاهر شود. Call of Duty در زمان خود یک بازی غیرمعمول به شمار می‌رفت، زیرا بازیکنان برای اولین بار برخلاف بازی‌های قبلی که براساس جنگ‌ جهانی دوم ساخته شده بود، در مقابل خیل عظیمی از دشمنان در جبهه‌های مختلف قرار می‌گرفتند و روایت داستانی هم به شکلی کاملا حرفه‌ای با کارگردانی مورد ستایش دنبال می‌شد. کنترل چند شخصیت در بازی از جبهه‌ی انگلستان تا نبرد با تانکها در جبهه‌ی شوروی، چیزی بود که فقط در بازی قبلی سازندگان این اثر یعنی MOH:Allied Assault تا حدودی مشاهده می‌شد. وینس زامپلا وظیفه‌ی تهیه‌کنندگی بازی را بر عهده گرفته بود و جیسون وست برنامه نویس ارشد این محصول بود. از نکات قابل توجه، حضور مایک جاکینو، آهنگساز، رهبر ارکستر و برنده‌ی جایزه اسکار در این بازی بود. وی برنده‌ی چند جایزه‌ گرمی، گلدن گلوب و امی است و آثار سینمایی مانند قسمت سوم ماموریت غیرممکن، پیشتازان فضا، جان کارتر و طلوع سیاره‌ی میمون‌ها در کارنامه‌ی کاری وی مشاهده می‌شود. اولین قسمت سری بازی‌های Call of Duty توانست میانگین امتیاز ۹۱ را در وب‌سایت متاکریتیک به نام خود ثبت کند و توانست در محافل مختلف و معتبر مانند آکادمی هنر و علوم تعاملی، جایزه‌ی بهترین بازی سال را از آن خود کند.

 

 

Call of Duty: Finest Hour

سازنده/ناشر: Exakt، اسپارک آنلیمیتد/اکتیویژن
تاریخ عرضه: ۲۰۰۴
پلتفرم‌ها: گیم‌کیوب، پلی‌استیشن 2، ایکس‌باکس

Call of Duty Finest Hour

Finest Hour اولین بازی فرعی و اولین بازی سری مجموعه‌ی Call of Duty محسوب می‌شود که برای کنسول‌ها منتشر شد. با این که بازی بر مبنای همان نسخه‌ی پی‌سی ساخته شده بود، اما داستان و شخصیت‌هایی کاملا جدا و البته نزدیک به بازی اصلی را داشت. سال ۲۰۰۴ میلادی استودیو Exakt وظیفه‌ی ساخت Finest Hour را به عنوان اولین بازی فرعی مجموعه برعهده گرفت و برای کنسول گیم‌کیوب نینتندو منتشر کرد. یک سال بعد استودیو اسپارک آنلیمیتد این بازی را برای کنسول‌های ایکس‌باکس و پلی‌استیشن 2 پورت کرد تا مخاطبان این کنسول‌ها هم تجربه‌ای از Finest Hour داشته باشند. در مجموع ۶ شخصیت در بازی حضور دارند که سه نفر از آنها روس بودند و برای اولین بار در قالب یک شخصیت زن در مجموعه‌ی Call of Duty به بازی پرداختیم. در ساخت Finest Hour تیم کاملا جدیدی دخیل بودند و فقط مایکل جاکینو که وظیفه‌ی آهنگسازی قسمت اول بازی را برعهده داشت، در این بازی هم حضور پیدا کرد. Finest Hour برخلاف بازی قبلی، امتیازات متوسطی را دریافت کرد و ایراداتی هم به بخش صداگذاری و گرافیک آن وارد شد. البته بخش چندنفره‌ی بازی همچنان سرگرم‌کننده بود اما باز به عنوان یک بازی فرعی، درخشش آنچنانی پیدا نکرد.

 

Call of Duty 2

سازنده/ناشر: اینفینیتی وارد/اکتیویژن
تاریخ عرضه: ۲۰۰۵
پلتفرم‌ها: رایانه‌های شخصی ویندوزی، ایکس‌باکس 360، OS X، موبایل

Call-of-Duty-2

قسمت دوم در سری Call of Duty ادامه‌ای بر داستان نبردها در جبهه‌های مختلف جنگ جهانی دوم بود. اینفینیتی وارد باز هم وظیفه‌ی ساخت بازی را بر عهده گرفت و اکتیویژن نیز انتشار بازی را برای پلتفرم رایانه‌های شخصی عهده دار شد. Call of Duty 2 اولین بازی شماره دار مجموعه محسوب می‌شود که به کنسول‌ها هم راه پیدا کرد و برای کنسول نسل هفتمی ایکس‌باکس 360 عرضه شد.جیسون وست، وینس زامپلا و کیث آرم به عنوان طراح‌ در ساخت بازی حضور داشتند و محمد علوی در اولین حضور حرفه‌ایش در اینفینیتی وارد، به عنوان طراح مراحل از اعضای کلیدی و مهم پروژه محسوب می‌شد. Call of Duty 2 دارای روایت داستانی از نگاه چهار سرباز بود که یکی در ارتش سرخ شوروی، یکی در آمریکا و دیگری در ارتش بریتانیا بود که جمعا بیست و هفت مرحله را در سه خط داستانی شامل می‌شد.

بیشتر المان‌های بازی به اثر قسمت قبلی خود پایبند بود و پیشرفت‌ها و بهبودهای بسیاری هم به خود دیده بود. ندای وظیفه‌ی ۲ برای اولین بار با موتور گرافیکی اختصاصی استودیو اینفینیتی وارد به نام IW 2.0 ساخته شد. یکی از مشخصه‌های بارز این موتور، شبیه‌سازی دود، ایجاد آب و هوای طوفانی و باران‌های موسمی شدید بود که اثر مستقیمی در روند بازی و طراحی مراحل گذشته است. بخش چند نفره‌ی Call of Duty 2 در زمان خود بسیار غنی بود و در پلتفرم پی‌سی قابلیت پیشتیبانی از ۶۴ بازیکن به صورت همزمان را می‌داد. البته این تعداد در نسخه‌ی ایکس‌باکس به ۸ بازیکن محدود شده بود. حالت‌های مختلف و معمول مانند Deathmatch،Team Deathmatch، Search & Destroy، Capture the Flag و Headquarters در بخش چند نفره به قدری خوب کار شده بود که حتی تا سال‌ها پس از انتشار بازی، مسابقات مختلفی بر پایه آنها برگزار می‌شد. COD 2 محبوب‌ترین بازی زمان عرضه‌ی کنسول ایکس‌باکس 360 محسوب می‌شود که فقط در هفته‌ی اول انتشار تواسنت رقم ۲۰۰ هزار نسخه فروش را به نام خود ثبت کند. تا جولای سال ۲۰۰۶ این بازی توانست بیش از ۱.۴ میلیون نسخه فقط روی کنسول ایکس‌باکس 360 به فروش برساند و تا نوامبر سال ۲۰۱۳ این رقم را به ۶ میلیون نسخه برساند.

 

 

Call of Duty2: Big Red One

سازنده/ناشر: تری‌آرچ، گری‌مَتِر اینترکتیو/اکتیویژن
تاریخ عرضه: ۲۰۰۵
پلتفرم‌ها: گیم‌کیوب، پلی‌استیشن 2، ایکس‌باکس

Call-of-Duty-2-Big-red-one

بازی فرعی Big Red One اولین تجربه‌ی استودیو تری‌آرچ در ساخت یک بازی از مجموعه‌ی Call of Duty بود که البته مورد استقبال هم قرار گرفت. لشکر یک پیاده نظام ارتش آمریکا که با نام The Big Red One هم شناخته می‌شود، یکی از جوخه‌های معروف ارتش آمریکا است که در بازی Call of Duty 2: Big Red One محوریت اصلی داستان را تشکیل می‌دادند. برای اولین بار در سری ندای وظیفه، داستان حول یک شخصیت و در یک جبهه می‌چرخید که البته از المان‌های مختلف گیم‌پلی استفاده می‌کرد. از نکات جالب توجه این بازی، استفاده از بازیگران مطرح شبکه‌ی HBO بود و حتی روی باکس‌آرت رسمی بازی، ما شاهد حضور استفان سایوکس، از بازیگران تلویزیونی معروف آن دوره بودیم. گریم رول نیوزیلندی وظیفه‌ی آهنگسازی Big Red One را برعهده گرفته بود که سابقه‌ی ساخت موسیقی فیلم‌‌هایی مانند شهر گناه، سیاره‌ی سرخ و سری فیلم‌های ریدیک را در کارنامه‌ی خود دارد. این بازی ابتدا برای کنسول‌های‌ ایکس‌باکس و گیم‌کیوب عرضه شد و در سال ۲۰۰۶ برای کنسول پلی‌استیشن 2 منتشر شد که بازخورد بهتری از دید مخاطبان پیدا کرد.

 

Call of Duty 3

سازنده/ناشر: تری‌آرچ/اکتیویژن
تاریخ عرضه: ۲۰۰۶
پلتفرم‌ها: ایکس‌باکس 360، پلی‌استیشن 2، ایکس‌باکس، پلی‌استیشن 3، Wii

call of Duty 3

سومین شماره‌ی اصلی از سری ندای وظیفه این بار تفاوت‌هایی با نسخه‌های قبلی داشت. استودیو تری‌آرچ برای اولین بار وظیفه‌ی ساخت یک بازی از نسخه‌های شماره دار و اصلی Call of Duty را بر عهده گرفت و اولین نسخه اصلی سری هم محسوب می‌شود که فقط برای کنسول‌ها عرضه شد. این بازی در سال ۲۰۰۶ میلادی برای همه‌ی کنسول‌های پلی‌استیشن 2، و ایکس‌باکس منتشر شد و به صورت همزمان برای کنسول‌های تازه وارد پلی‌استیشن 3 و ایکس‌باکس 360 عرضه شد. در مجموع ۱۴ مرحله در بخش داستانی بازی وجود داشت که در چهار جبهه‌ی اصلی جنگ جهانی دوم روایت می‌شد. مراحل داستانی سربازان کانادایی و جبهه‌ی لهستان جزو مواردی بود که کمتر در بازی‌های دیگر شاهدش بودیم. بخش چندنفره‌ی آنلاین در کنسول‌های نسل هفتمی ۲۴ بازیکن و کنسول‌های نسل ششمی به ۱۶ بازیکن محدود می‌شد. البته نسخه‌ی Wii این بازی فاقد بخش چند نفره‌ی آنلاین می‌شد. برخلاف قسمت‌های قبلی، استودیو تری‌آرچ از موتور اختصاصی خود به نام NGL برای ساخت بازیش بهره برد، با این حال، بسیاری از المان‌های بصری بازی از جمله افکت‌های دود و آب و هوا مشابه چیزی بود که اینفینیتی وارد در بازی‌های خود پیاده‌سازی کرده بود. اولین تجربه‌ی تری‌آرچ در قیاس با بازی‌های قبلی نتوانست امتیازات بسیار بالایی را بگیرد و به میانگین ۸۳ در وب‌سایت متاکریتیک برای نسخه‌ی ایکس‌باکس بسنده کرد. در بخش فروش، این بازی توانست موفق ظاهر شود و حتی تا یک سال خود را در در رده‌های اول تا سوم چارت بریتانیا نگه دارد. به نقل از ان‌پی‌دی، Call of Duty 3 توانست بیش از ۷.۷ میلیون نسخه به فروش برساند. مانند نسخه‌های قبلی، این بازی هم توانست جوایزی مانند جایزه‌ی آکادمی هنر و علوم تعاملی برای دستاورد خارق‌العاده در بخش طراحی و تدوین صدا را به دست آورد.