آفیس 365 سرویس آنلاین مایکروسافت است که امکانات مشابه مایکروسافت آفیس کامپیوترهای شخصی را به کاربر ارائه می‌دهد. آفیس 365 در راستای محبوبیت سرویس‌ ابری و رقابت با گوگل داک ساخته شده است. طی بررسی‌های انجام شده این سرویس با پیشرفتی چشمگیر، به سرعت در تمامی پلتفرم‌ها استفاده می‌شود.

چندی پیش مایکروسافت این سرویس را برای دانشجویان سراسر دنیا به طور رایگان عرضه کرد که البته ایران در لیست کشورهای قابل پشتیبانی نبود. برای استفاده از این سرویس لازم بود که دانشگاه کاربران سرویس عضویت آفیس 365 را خریداری کرده و سپس تمام دانشجویان و آموزگاران با آدرس ایمیلی که روی دامنه مدرسه یا دانشگاه خود دارند، اسناد خود را به صورت رایگان و آنلاین ویرایش کنند.

تاکنون مایکروسافت چندین بار تاکید کرده است که این سرویس به زودی رقیبی جدی برای اپلیکیشن‌های گوگل خواهد شد، می‌توان گفت در حال حاضر این کمپانی به هدف خود رسیده است؛ چراکه آفیس 365 به سرعت همه‌گیر شده و در تمامی پلتفرم‌ها استفاده می‌شود. این سرویس امکانات مشابه وُرد، اکسل و دیگر نرم‌افزارهای مجموعه آفیس را بصورت آنلاین در اختیار کاربر قرار می‌دهد، با این تفاوت که نیازی به نصب نرم افزار نیست و تمام این امکانات از طریق مرورگروب در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. آفیس 365 در واقع سرویس کلاد مایکروسافت است.

هدف مایکروسافت از ارائه‌ی آفیس 365، توصیه به کاربران جهت استفاده از سرویس کلاد به جای خریداری Echange سرور و میزبانی از داده‌ها در آن است.

 مایکروسافت طرح‌های جدیدی را برای سرویس مبتنی بر اشتراک آفیس 365 ارائه کرده است. این شرکت نرم‌افزاری اعلام کرده طرح‌های جدیدی را به‌منظور پاسخگویی به نیاز کاربران شرکت‌های کوچک و متوسط تجاری طراحی کرده است. سه طرح جدید عرضه شده همگی برای کاربران تجاری طراحی شده است و با طبقه‌بندی‌های مختلف خود، امکان استفاده از آن را برای شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ فراهم می‌آورد.

00Office

استفاده بیش از حد از آفیس 365

 «Todd McKinnon» بنیانگذار و مدیرعامل شرکت اُکتا نیز بیانیه‌ای را درباره‌ی پیشرفت چشمگیری که مایکروسافت داشته، اعلام کرده است. به عقیده‌ی وی هدف مایکروسافت از ارائه‌ی آفیس 365، توصیه به کاربران جهت استفاده از سرویس ابری به جای خریداری Echange سرور و میزبانی از داده‌ها در آن است. کمپانی اُکتا که در زمینه‌ی ارائه‌ی خدمات مدیریتی سرویس‌های Enterprise در حال فعالیت است، تمرکز آن در خدمات ابری است؛ این شرکت یک سرویس امنیتی تحت کلاد را برای شرکت‌های بزرگ جهت ذخیره اطلاعات سری و مهم کارمندان فراهم می‌کند. اما با این حال اُکتا نتوانسته جایگزینی برای آفیس 365 شود. مک‌کینون اعلام کرده که این شرکت در حال حاضر ۲ هزار مشتری اینترپرایس دارد که در حال ردیابی و ذخیره اطلاعات بیش از ۴ میلیون کاربر هستند.

«Todd McKinnon» درباره پیشرفت آفیس 365 گفت:

در طول ۶ تا ۸ ماه به طور چشمگیری استفاده از آفیس 365 سر به فلک کشید! تا ماه اکتبر اپلیکیشن‌های گوگل کاربرد بسیاری داشت. Salesforce و Box جزو اپلیکیشن‌هایی بود که بین کاربران بیشتر استفاده می‌شدند. هنوز آفیس 365 جایگزین Salesforce نشده اما احتمال می‌رود در طی چند ماه این اتفاق نیز بیفتد. در حال حاضر کمپانی‌های بسیاری در تلاشند تا سیستم خود را تغییر داده و از خدمات ابری استفاده کنند.

شاید دلیل این موفقیت پرسه زدن مایکروسافت در اطراف کمپانی‌هایی است که از Exchange استفاده می‌کنند! در واقع مایکروسافت در تلاش است که به شرکت‌هایی که از Exchange استفاده می‌کنند، اطلاع دهد که استفاده از کلاد و خدمات ابری این کمپانی به صرفه‌تر و راحت‌تر است.

پیشرفت آفیس 365 در نظر افراد دیگر 

اُکتا اولین کمپانی نیست که از پیشرفت آفیس 365 می‌گوید! BetterCloud سرویسی امنیتی است که برای تامین امنیت اپلیکیشن‌های گوگل فعالیت می‌کند. این کمپانی دو هفته‌ی پیش یک نسخه‌ی بتا از آفیس 365 را به جهت درخواست بسیار شرکت‌ها عرضه کرد. BitGlass هم سرویس امنیتی است که امنیت اپلیکیشن‌های گوگل، آفیس 365 و Salesforce را فراهم می‌کند، طبق مقایسه و بررسی‌هایی که به انجام رسانده بود با نظرسنجی از ۸۰۰۰ کاربر، محبوبیت اپلیکیشن‌های گوگل ۱۶ درصد و آفیس 365 تنها ۸ درصد است. به نظر می‌رسید دلیل اصلی استفاده از جیمیل بین کاربران است. حال تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که محبوبیت آفیس 365 بیشتر شده و بر اپلیکیشن‌های گوگل غالب شده است.

یک سخنگوی کمپانی BitGlass گفت:

آفیس 365 تلاش کرد تا کاملا بر بازار خدمات ابری  تسلط داشته باشد، حال محبوبیت این سرویس ۲۹ درصد و در مقابل اپلیکیشن‌های گوگل ۱۳ درصد است.

می‌توان گفت مایکروسافت در تلاش نیست که سهم بازار اپلیکیشن‌های گوگل را بگیرد، اما این کمپانی عمدتا مشتریان Exchange و حتی دانشجویان را هدف قرار داده است. طبق بررسی‌هایی که سال گذشته انجام شده حدود ۴۲ درصد از کاربران BitGlass  از سرویس کلاد و آفیس 365 مایکروسافت استفاده می‌کنند.

طبق اعلام مایکروسافت، طرح‌های جدید، شرکت‌هایی را که بین یک تا بیش از 250 کارمند دارند، هدف قرار داده است. هدف از ارائه این سه طرح، ساده کردن و در دسترس قرار‌دادن آنها است؛ اهدافی که با کاهش قیمت‌ها و افزایش تعداد کاربران ‌تحقق‌پذیر است. علاوه بر این مایکروسافت سعی کرده است گزینه‌های بیشتری را برای شبکه اجتماعی، دستگاه‌های تلفن همراه و سرویس‌های مبتنی بر کلاد ایجاد کند. 

گفتنی است طی سه سالی که از ارائه آفیس 365 می‌گذرد، این غول نرم افزاری در تلاش بوده کاربران بیشتری به ویژه کاربران تجاری را ترغیب به پذیرش این سرویس به عنوان جایگزینی برای مجموعه آفیس دسکتاپ کند.