مجموعه بازیهای Assassin’s Creed کمپانی یوبیسافت را میتوان جزو خلاقانهترین بازیهای تاریخ نام برد که انتشار نسخه اولش در سال ۲۰۰۷، غوغای بزرگی به پا کرد. اگر به این مجموعه علاقه دارید
با مقدمه تاریخچه همراه باشید.
بازی آیین آدمکشی(Assassin’s Creed) یکی از محبوبترین و پول سازترین بازیهای کمپانی یوبیسافت است. این مجموعه تا سال ۲۰۱۴ بیش از ۷۳ میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته است. اما جرقهی اول ساخت مجموعهی AC از زمان قسمت اول بازی شاهزاده پارسی با نام شنهای زمان زده شد.
اساسینی که قرار بود محافظ شاهزاده پارسی باشد
اواخر سال ۲۰۰۳، پاتریک دسیلت، مدیر نوآوری بازی Prince of Persia: The Sands of Time از سوی یوبیسافت، کمپانی ناشر ماموریت گرفت تا ادامهای برای این سری پیریزی کند. با این حال، دسیلت زیاد از پرداختن بیشتر به شاهزاده پارسی مطمئن نبود. او عقیده داشت که پرنس یک شخصیت اکشن نمیتواند باشد:
شاهزاده به کسی میگویند که منتظر رسیدن به مقام پادشاهی است!
دسیلت با الهام و مطالعه کتب تاریخی و به خصوص کتاب الموت ولادمیر بارتول، شروع به تحقیقات در مورد طرحی بر اساس جوامع حشاشین کرد که بعدا با نام Assassins شناخته شدند. این فرقه که توسط حسن صباح پایهگذاری شده بود، ماموریتهای مذهبی و سیاسی برای از بین بردن یا محافظت از اشخاص مختلف را توسط رئیسشان دریافت میکردند. این موضوع، مورد علاقهی دسیلت قرار گرفت. طرح این چنین بود که به جای تمرکز بر روی شخصیت شاهزاده پارسی، حالا در مورد اشخاصی است که از وی محافظت میکنند و به اساسینها شهرت دارند.
بازی مورد نظر دسیلت، Prince of Persia: Assassins نام گرفت و مراحل پیش تولیدش را از سال ۲۰۰۴ شروع کرد. گیمپلی بازی بر این اساس بود که شخصیت بازی ماموریت داشت تا از شاهزادهای جوان در شهر اورشلیم محافظت کند و او را تا مقصد اسکورت کند. دسیلت در مورد ایدهی خود میگوید:
صحبت کردن در مورد این ایده بسیار بامزه است، چون من میدونستم این یک بازی خوب میشد. شما یک اساسین هستید، بنابر این ذات شما یک قاتل و مبارز است و این شما هستید که باید جان پرنس را نجات دهید. فقط شاهزادهی داستان ما یک پسر جوان است. شاهزادهای که قدرتهای ویژه هم دارد.
وقتی دسیلت طرح خود را به یوبیسافت ارائه داد، با مخالفت رو به رو شد و طرح کاملا رد شد. دلیل آنها هم عدم تمرکز بر روی شاهزاده پارسی و تغییر آن به سوی یک اساسین بود. اما با این حال تیمی که برای ادامهی شنهای زمان به رهبری دسیلت در نظر گرفته شده بودند، برای پروژهای که بعدها Assassin’s Creed نام گرفت، برگزیده شدند.
به طور کلی این مجموعه، داستان گروهی به نام محفل آدم کشی یا انجمن برادری و دشمن دیرینه و سرسخت آنها یعنی تمپلارها را به صورت عجیبی بازگو میکند. این دو نیرو قرنها است که به علت عقاید و فلسفههای متضاد با هم در حال جنگ هستند. انجمن برادری موافق آزادی کامل برای تمامی انسانها است ولی تمپلارها عقیده دارند که صلح واقعی فقط با استقرار و برقراری کامل قانون، آن هم به دست خودشان قابل دستیابی است. این جنگ از ۴۶۵ سال قبل از میلاد شروع شده ولی شروع داستان برای ما از جنگهای صلیبی سوم و رویارویی تمپلارها و گروه حشاشین بازگو میشود. نکتهی عجیب و مطمئناً جالب این داستان نحوه روایت آن است. ما به عنوان بازیکن، این داستان را از چشم نوادگان انجمن برادری میبینیم که درعصر مدرن زندگی میکنند و با استفاده از دستگاهی به نام آنیموس، به حافظه ژنتیکی درون دیانای دست پیدا کردند. این حافظه بازگو کننده تمام اتفاقاتی است که برای اجداد این افراد رخ داده است. نکته جالب اینجا است که آنیموس توسط شرکت بزرگی به نام آبسترگو ساخته شده که در واقع چهره مدرن سازمان تمپلارها است و این سازمان با بازبینی حافظه ژنتیکی نوادگان اساسینها سعی در پیدا کردن میراثی به نام قطعههای بهشتی را دارد.
سری بازیهای Assassin’s Creed تا به امروز در ۶ قسمت روایت شدهاند که اغلب دوران تاریخی هستند:
۱- جنگهای سوم صلیبی (Third Crusade)
بخش آغازین سری بازیهای AC که به قرن ۱۱ و ۱۲ میلادی باز میگردد و اصطلاحا به آن جنگهای سوم صلیبی میگویند. در این برحه از تاریخ در اثر سقوط اورشلیم موجی در اروپا به وجود آمد. امپراتور آلمان، پادشاه فرانسه و پادشاه انگلستان با اعزام سپاهیان زیاد به استقبال از سومین جنگ رفتند. اما سپاهیان ۱۰ هزار نفری و منظم آلمان که زودتر از بقیه به راه افتاده بودند با غرق شدن امپراتور آلمان در رودخانه سِلِف روحیه خود را از دست داده، پراکنده شده یا اسیر حملات سریع مسلمانان گشتند و عده کمی خود را به بندر عکا رساندند. با رسیدن سپاهیان فرانسه و انگلستان آنها توانستند سواحل و بنادر لبنان و فلسطین را از صلاح الدین بازپس گیرند اما در حمله به مصر ناکام ماندند. نبردهای زیادی بین ریچارد شیردل و صلاحالدین ایوبی درگرفت اما دو طرف در نهایت به صلح تن دادند.
یوبیسافت برای آغاز سری بازیهای AC، این دوره را انتخاب کرد و بازی اول این سری را منتشر کرد. دو بازی دیگر به نامهای Altaïr’s Chronicles و Bloodlines هر کدام به بخشهایی از زندگی شخصیت الطائر پرداختند و هر دو برای کنسول دستی PSP منتشر شدند.
۲- رنسانس (Renaissance)
دورهی بعدی که یوبیسافت قصد کرد تا داستان مجموعه فرقه آدمکشی را دنبال کند، رنسانس بود. دوره نوزایی یا عصر نوزایی یا دوره نوزایش، جنبش فرهنگیِ مهمی بود که آغازگر دورانی از انقلاب علمی و اصلاحات مذهبی و پیشرفت هنری در اروپا شد. عصر نوزایش، دوران گذار بین سدههای میانه (قرون وسطی) و دوران جدید است. نخستین بار، واژه رنسانس را فرانسویها در قرن ۱۶ میلادی بهکار بردند. آغاز دوره نوزایش را در سده ۱۴ میلادی در شمال ایتالیا میدانند. این جنبش در سده ۱۵ میلادی، شمال اروپا را نیز فراگرفت. رنسانس، یک تحول ۳۰۰ساله است که از فلورانس در ایتالیا آغاز شد و به عصر روشنگری در اروپا انجامید.
یوبیسافت بر اساس این دوره تاریخی، سه بازی بزرگ و اصلی با نامهای AC 2، AC: Brotherhood و AC: Revelations منتشر کرد که همگی به شخصیت اتزیو آئودیتوره دا فرینتزه ایتالیایی میپرداخت. همچنین یک نسخه دیگر برای کنسول دستی نینتندو DS و سیستم عامل iOS به نام Discovery منتشر شد که آن هم به داستانهای شخصیت اتزیو مربوط میشد.
۳- پیشا مدرنیته (Colonial era)
این دورهای است که دنیا برای ورود به دورهی صنعتی شدن و مدرنیزه شدن آماده میشود. از طرفی، این دوره برابر شد با کشف قارهی آمریکا و سیل عظیم مهاجرت به این سرزمین نو که به همراه خود، جنگ با اهالی بومی و شکل گیری تشکیلاتی مختلف مانند دزدان دریایی را در پی داشت. این دوره از سقوط قسطنطنیه، پایتخت امپراطوری روم شرقی توسط ترکان عثمانی در سال ۱۴۵۳ میلادی آغاز میشود و تا انقلاب کبیر فرانسه در سال ۱۷۸۹ ادامه پیدا میکند.
تا کنون سه بازی اصلی از سری AC با نامهای AC 3، AC 4: Black Flag و AC: Rogue توسط یوبیسافت بر اساس این دوران ساخته شده است. همچنین بازی فرعی Liberation با محوریت یک اساسین زن، اول برای کنسول دستی پلیاستیشن ویتا و سپس پلیاستیشن 3 و ایکسباکس 360 ساخته شد. یک بازی دیگر هم به نام Identity بر اساس داستانهای AC در همین دوران، برای پلتفرمهای اندروید و iOS منتشر شد.
۴- انقلاب فرانسه (French Revolution)
انقلاب فرانسه در سال ۱۷۸۹، یکی از نقاط عطف تاریخ جهان است که تاثیر فراوانی در فعل و انفعالات سایر ملل پس از آن گذاشت. پس از انقلاب فرانسه در ساختار اجتماعی , روشنفکران و حکومتی فرانسه، که پیش از آن سلطنتی با امتیازات فئودالی برای طبقه اشراف بود، تغییرات بنیادی در ابتدا بصورت امپراطوری دیکتاتوری نظامی و سپس در شکلهای مبتنی بر اصول امپریالیسم, جدایی دین از سیاست، سرمایه داری , رشد برده داری در کنار مافیای مالی، روشنگری، ملیگرایی دموکراتیک، نظامی گری، استثمار و استعمار جدید در کنار حقوق شهروندی پدید آمد.
یوبیسافت که خود یک شرکت فرانسویالاصل است، داستان سری AC را با بازی AC: Unity به میهن خود آورد تا رد پای فرقهی قاتلین را در شکلگیری و پیروزی انقلاب فرانسه دنبال کند.
۵- دوره ویکتوریا (Victorian England)
بعد از پاریس، نوبت به انگلستان ویکتوریایی رسید تا در بازیی به نام Syndicate، صحنهی نبرد فرقهی قاتلین و تمپلارها باشد. از این دوره به عنوان دورهی اوج انقلاب صنعتی در بریتانیا و اوج امپراطوری بریتانیا یاد میشود که از به تخت نشستن ملکه ویکتوریای ۱۸ ساله در سال ۱۸۳۷ آغاز میشود و ۶۴ سال به طول میانجامد.
۶- سری وقایع (Chronicles)
وقایع، نام یک شاخهی فرعی از سری AC است که خود شامل چند بازی با محوریت اساسینهای مختلف در قومیتهای گوناگون است. اولین آنها China نام دارد که به یک اساسین زن در سال ۱۵۲۶ میلادی میپردازد. دومین قسمت این مجموعه India نام دارد و داستان یک قاتل هندی در امپراطوری سیک سال ۱۸۴۱ را روایت میکند. سومین و جدیدترین قسمتی که از این سری تایید شده، Russia نام دارد که در مورد اساسینی با نام نیکولای ریلوو در سال ۱۹۱۸ و پس از وقایع انقلاب اکتبر است.
در زیر نیز جدول بازیهای مجموعه AC را با اطلاعات کامل مشاهده میکنید:
متا اسکور |
مکان تاریخی بازی | زمان عرضه | سال | شخصیت قابل بازی |
اسم بازی |
۸۱ |
اورشلیم
دمشق عکا |
۲۰۰۷
ایکس باکس 360 پلیاستیشن۳ رایانههای شخصی |
۱۱۹۱ | الطائر | Assassin’s creed |
۵۸ |
اورشلیم
دمشق عکا صور حلب |
۲۰۰۸
نینتندو DS |
۱۱۹۰-۱۱۹۱ | الطائر |
Assassin’s creed: altair’s chronicles |
۶۳ |
قبرس |
۲۰۰۹
PSP |
۱۱۹۱-۱۱۹۳
|
الطائر |
Assassin’s Creed: Bloodlines |
۹۱ |
فلورانس
ونیز توسکانی فورلی |
2009
ایکس باکس 360 پلیاستیشن۳ رایانههای شخصی |
۱۴۷۶-۱۴۹۹
Renaissance |
اتزیو آئودیتوره دا فرینتزه |
Assassin’s Creed II |
۶۹ |
اسپانیا | نینتندو DS | ۱۴۹۱-۱۴۹۲ | اتزیو |
Assassin’s Creed: Discovery |
۹۰ |
روم |
۲۰۱۰
ایکسباکس 360 پلیاستیشن۳ رایانههای شخصی |
۱۴۹۹-۱۵۰۷ | اتزیو |
Assassin’s Creed: Brotherhood |
۸۰ |
استانبول
قسطنطنیه |
۲۰۱۱
ایکسباکس 360 پلیاستیشن۳ رایانههای شخصی |
۱۵۱۰-۱۵۱۲
۱۲۰۴-۱۲۵۷ |
اتزیو
الطائر |
Assassin’s Creed: Revelations |
۸۵ |
نیویورک
بوستون the Wilderness سواحل شرقی آمریکا شمالی |
۲۰۱۲
ایکسباکس 360 پلیاستیشن۳ رایانههای شخصی |
۱۷۶۰-۱۷۸۳
۱۷۵۴-۱۷۵۵ |
کانر کنوی
هیتام |
Assassin’s Creed III |
۷۰ |
لوئیزیانا
مکزیک (چیکن ایتزا) |
۲۰۱۲
پلیاستیشن ویتا ایکس باکس 360 پلیاستیشن۳ رایانههای شخصی |
۱۷۶۵-۱۷۷۷
|
اولاین د گرنپری |
Assassin’s Creed: Liberation |
۸۸ |
کارائیب
هاوانا
|
۲۰۱۳
ایکسباکس 360 ، ایکسباکس وان پلیاستیشن۳و۴ Wii U رایانههای شخصی |
۱۷۱۵-۱۷۲۲
|
ادوارد کنوی |
Assassin’s Creed IV: Black Flag |
۸۸ |
island of Saint Domingue |
۲۰۱۳
ایکس باکس 360 پلیاستیشن3 و 4 Wii U رایانههای شخصی |
۱۷۳۵-۱۷۳۷
|
ادواله
|
Assassin’s Creed: Freedom Cry |
۶۷ |
– |
۲۰۱۳
موبایل |
۱۷۱۶-۱۷۱۷
|
آلونزو باتیلا |
Assassin’s Creed: Pirates |
۷۲ |
نیویورک
اقیانوس آتلانتیک شمالی |
۲۰۱۴
ایکس باکس 360 پلیاستیشن 4 رایانههای شخصی |
۱۷۵۴-۱۷۶۳ | شای کورمک | Assassin’s Creed Rogue |
۷۶ |
پاریس
ورسای |
۲۰۱۴
ایکس باکس وان پلیاستیشن۴ رایانههای شخصی |
۱۷۸۹-۱۷۹۹ | آرنو دوریان |
Assassin’s Creed Unity |
۷۰ | چین |
۲۰۱۵
ایکس باکس وان پلیاستیشن 4 رایانههای شخصی |
۱۵۲۶ | شاو جون |
Assassin’s creed chronicles : china |
– | لندن |
۲۰۱۵
ایکس باکس وان پلیاستیشن 4 رایانههای شخصی |
۱۸۶۸ | جیکوب و ایوی فرای |
Assassin’s Creed Syndicate |