یک محقق ایرانی از دانشگاه امیرکبیر موفق به طراحی سیستم بهینه‌سازی مصرف آب شد؛ این سیستم می‌تواند ۶۰ درصد آبِ مرده‌ی یک ساختمان مسکونی را جهت مصارف دیگر تصفیه کند.

اصغر غلامی - دانشجوی مهندسی برق رشته‌ی مدیریت انرژیِ دانشگاه امیرکبیر، مجری طرح «سیستم بهینه‌سازی مصرف آب» در گفتگو با خبرنگار مهر گفته است:

این سیستم در ساختمان‌های مسکونی پیاده‌سازی می‌شود، به طوری‌ که  آب‌های مرده غیرِ آلوده را تا ۶۰ درصد مورد تصفیه قرار می‌دهد. در این سیستم از یک فیلتر ترکیبی الکتریکی شیمیایی استفاده شده که آب مرده مانند آبِ خروجی از ظرفشویی را مورد تصفیه قرار می‌دهد و این آب می‌تواند برای آبیاری، شستشوی جداول خیابان‌ها و مواردی از این قبیل مورد استفاده قرار گیرد.

غلامی با بیان اینکه در واقع هدف از اجرای این طرح کاهشِ تولیدِ آب خالص است تا در آینده با بی آبی در کشور مواجه نشویم، اظهار داشت:

در این طرح، آبِ خروجی از سینک آشپزخانه و ظرفشویی، روشویی و حمام همچنین آب‌های خروجی جهت شستشوی کف و نظافت، آب‌های گلخانه، تعویض آکواریوم به طبقه پایین هدایت شده و سپس از فیلترهای طراحی شده مخصوص این طرح عبور کرده و پس از حذفِ چربی، بو و مواد آلاینده و شوینده محلول در آن، تبدیل به آب قابل استفاده می‌شود.

این آب غیر شرب است و از آب این مخزن می‌توان برای شستشوی حیاط، پارکینگ، آبیاری گیاهان و گل‌های باغچه، شستشوی ماشین‌های داخل پارکینگ استفاده کرد. البته آب‌های اضافی چندین مجتمع در یک منطقه باهم در یک مخزن بزرگتر جمع شده و از آن می‌توان برای آبیاری چمن و گل‌های داخل پارک، خیابان برای آبیاری درختان حاشیه خیابان و شیرهای آتش نشانی در کنار خیابان ها یا بلوار ها  و فروش آب به تانکرهای خدماتی استفاده کرد. در این طرح آب حمام دستشویی و ظرفشویی موجود در کل ساختمان از طریق یک لوله ی مشترک جمع شده و طراحی فیلتری در سطح بزرگتر، می‌تواند از طریق پمپ، سیفون‌ها را با آب تصفیه شده پر کند.

غلامی با اشاره به اینکه نتایج حاصل از فاز مطالعاتی در مجتمعی ۱۵۰ واحدی در محدوده ی ونک، عملیاتی شده افزود:

به کارگیری این موضوع نشان داده که متوسط صرفه‌جویی 835 مترمکعب و میزان متوسط ذخیره ی آب 2391 مترمکعب است و سود آوری بعد از دو سال در صورت فقط اجرای یک پروژه 70 میلیون تومان می‌شود. همچنین زمان بازگشت سرمایه به ما از ابتدا تا انتهای پروژه ناچیز است و پس از اجرای طرح سرمایه گذاری ما برمی‌گردد.

کارشناسان بحران آب می‌گویند، ایران در حال تبدیل شدن به موقعیتی خطرناک برای ساکنان بسیاری از شهرها، به ویژه کلان شهرها است. بنابراین برای رفع این مشکل فقط هشدار و اصلاح الگوی مصرف یا افزایش قیمت مناسب عملی نیست و نیاز به راه حل های فنی کاربردی کاملا محسوس است.