به همت محققان پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ایران، سنسورهای شتاب نگاری برای ثبت ارتعاشات زمین و بررسی رفتار سازه‌ها طراحی و ساخته شد.

 این طرح شامل طراحی و ساخت دیجیتایزرهای 24 بیتی و سنسورهای شتاب‌نگاری ثبت جنبش زمین است که از سوی این پژوهشگاه و با همکاری بخش خصوصی امروز در مراسمی رونمایی شد.

تاکنون این تجهیزات از خارج خریداری می‌شد که با ساخت این سنسور و تجهیزات جانبی آن عملکرد مناسب‌تری در کشور در زمینه ثبت ارتعاشات زمین خواهیم داشت. وجود این دانش موجب شده که بسیاری از تعمیرات لازم در تجهیزات موجود در داخل کشور انجام شود و همچنین امکان توسعه این تجهیزات فراهم شده است.

1435476976028 IMG 0215 1

این سنسور دارای دامنه دینامیکی 85 دسی بل است به عبارت دیگر این سنسور قادر است کوچک‌ترین سطح لرزه‌ای در مقیاس 8 صدم سانتیمتر بر مجذور را اندازه‌گیری کند. حداکثر شتاب قابل اندازه‌گیری توسط این سنسور نیز برابر 1.7 برابر ثقل زمین است. در این سنسور همچنین یک میکروکنترلر وجود دارد که امکان ایجاد خروجی دیجیتال و همچنین تجزیه و تحلیل داده‌ها در داخل سنسور فراهم شده است.

از دیگر مزایای این سنسور امکان انتقال اطلاعات 15 سنسور به طور همزمان است که این اقدام از طریق یک رشته کابل (سیم تلفن ) با فرکانس ۵۰ هرتز است. سنسورهای مایکروکنترلر به کار رفته در این شتاب نگارها محصول کشور ایالات متحده آمریکا بوده ولی طراحی و ساخت شتاب‌نگارها در داخل کشور انجام شده است.

سنسورهای شتاب‌نگاری طراحی شده برای پایش سلامت ساختمان‌ها، پل‌ها، سدها و همچنین استفاده در ایستگاه‌های سامانه‌های هشدار سریع قابل استفاده است.

همچنین از این سنسورها می‌توان در ایستگاه‌های شتاب‌نگاری برای ثبت جنبش نیرومند زمین استفاده کرد. این سنسورها مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی مانند ضربه، آب و دما دارد.