دست مصنوعی 

فناوری جدید زنی که از زمان تولد دست راست نداشته را قادر ساخته تا بتواند در کنار انجام کارهای مختلف، دوچرخه‌سواری هم بکند. این دست که از آن با عنوان دقیق‌ترین دست مصنوعی جهان یاد می‌شود، توسط یک تیم انگلیسی ساخته شده است. با زومیت همراه باشید.

 گروه Steeper که در شهر لیدز واقع است، دست مصنوعی کوچکی برای نیکی اَشوِل 26 ساله ساخته  و مدعی است که این دست از نظر آناتومی، دقیق‌ترین دست مصنوعی ساخته شده است و سطحی از دقت و حرکت‌های طبیعی را ارائه می‌دهد که بدون رقیب در بازار خواهد بود.

برای این که این امر محقق شود این شرکت از فناوری که در ماشین‌های فرمول 1 دیده می‌شود تا ساختار اسکلتی دقیقی را با اجزای کوچک ایجاد کند، استفاده کرده است. 

این دست با استفاده از سنسورهایی که با عضلات بازو تحریک می‌شوند، کار می‌کند. هر انگشت موتور جداگانه‌ای دارد که می‌تواند بطور مستقل حرکت کند. در مجموع این دست مصنوعی 337 قطعه مکانیکی دارد که باعث می‌شوند عملکردی طبیعی داشته باشد.

 انگشتان دست بوسیله آهن‌رباهای مخصوص و کمیابی به هم متصل شده‌اند تا  عملکرد آن‌ها از طریق تعادلی از قدرت و سرعت افزایش یابد. برای افزایش حس واقعی بودن، نوک انگشتان دست شامل حباب‌های هوا است تا به نوعی حس واقعی انگشتان دست به افراد دست دهد. ظاهراً این دست‌ها می‌توانند تا 45 کیلوگرم وزن را تحمل کنند که معادل وزن 25 آجر است. 

نیکی که مدیر محصولات در یک سرویس پیش‌بینی مُد آنلاین است، می‌گوید:

وقتی برای اولین بار از این دست‌های مصنوعی استفاده کردم، احساس جالب و غریبی داشتم. ولی بلافاصله این دست امکانات جدیدی را برای من به ارمغان آورد. احساس کردم که زندگی را خیلی به خودم سخت می‌گرفتم. حالا حرکات دستم آسان است و طبیعی به نظر می‌رسد. حالا خودم را با چیزهای کوچک سرگرم می‌کنم؛ مثلاً خوشحالم از این که می‌توانم کیفم را در دستم بگیرم در حالی که دست دیگرم در دست نامزدم است. همچنین حالا می‌توانم کارهایی بکنم که قبلا اصلا برایم ممکن نبود؛ مثلاً می‌توانم دوچرخه‌سواری کنم.